20 نوامبر 2023- در مطالعه ی اخیراً منتشر شده در BMC Medicine، محققان یک متاآنالیز را برای ارزیابی اثرات جایگزینی غذاهای حیوانی با غذاهای گیاهی بر سلامت قلب و عروق و مرگ و میر ناشی از همه علل انجام دادند.

سیستم غذایی غالب که به شدت به محصولات حیوانی وابسته است، به طور قابل توجهی منابع زمین را تحت فشار قرار داده و تغییرات آب و هوایی را تشدید می کند و کیفیت و دسترسی به غذا را به خطر می اندازد.

این سیستم، همراه با عادات غذایی سرشار از محصولات حیوانی، به ویژه گوشت قرمز و فرآوری شده، عامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و دیابت نوع 2(T2D) است که از علل اصلی مرگ و میر در سطح جهان هستند.

به عنوان یک راه حل، تغییر الگوهای غذایی به سمت غذاهای گیاهی به عنوان یک استراتژی کلیدی ظاهر شده است. این تغییر با کاهش اثرات زیست محیطی و کاهش خطر ابتلا به T2D،CVD  و مرگ و میر زودرس به سلامت سیاره ی زمین کمک می کند.

برعکس، بار زیست‌محیطی و خطرات بهداشتی مرتبط با تولید و مصرف غذای حیوانی به خوبی مستند شده‌اند. با توجه به این موضوع، جایگزینی غذاهای حیوانی با جایگزین های گیاهی راه حل مناسبی را ارائه می دهد.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که چنین جایگزینی می تواند خطر ابتلا به CVD،T2D  و مرگ و میر را کاهش دهد.

تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر کامل جایگزینی غذاهای حیوانی با جایگزین های گیاهی بر پیامدهای سلامت قلب و عروق و مرگ و میر مورد نیاز است، زیرا مطالعات موجود به طور کامل این جایگزینی و مزایای بالقوه آن را بر سلامت انسان و محیط زیست بررسی نکرده اند.

در این مرور سیستماتیک، تیم تحقیقاتی در ابتدا 1216 مطالعه را شناسایی کردند که پس از حذف موارد تکراری و بررسی کامل، به 32 مطالعه برای گنجاندن در تجزیه و تحلیل آنها محدود شد.

پنج مطالعه مرتبط دیگر از طریق جستجوی دستی یافت شد که تعداد کل مطالعات موجود در متاآنالیزها را به 37 عدد رساند. اینها مطالعات کوهورت آینده نگر بودند و هیچ کارآزمایی تصادفی کنترل شده (RCT) به عنوان مشاهدات، مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفت.

بیشتر مطالعات در ایالات متحده آمریکا (ایالات متحده آمریکا) و چندین مورد دیگر از اروپا و آسیا انجام شده بودند. داده‌های رژیم غذایی عمدتاً با استفاده از پرسشنامه‌های فراوانی غذای معتبر جمع‌آوری شد و میانگین مدت پیگیری در بین مطالعات 19 سال بود. اکثر گروه‌ها هم مردان و هم زنان را شامل می‌شدند.

با توجه به خطر سوگیری، همه مطالعات شانس متوسطی داشتند، به جز مطالعه‌ای که به دلیل تعدیل ناکافی عوامل مخدوش‌کننده، خطر سوگیری بالایی داشت. محدودیت‌های ذاتی مطالعات مشاهده‌ای، مانند احتمال اشتباهات باقی‌مانده مخدوش‌کننده و اندازه‌گیری در ارزیابی رژیم غذایی، مورد توجه قرار گرفت.

متاآنالیزها نشان داد که برای کل CVD، جایگزینی گوشت فرآوری شده با آجیل، حبوبات یا غلات کامل، تخم مرغ با آجیل و کره با روغن زیتون، همگی با بروز کمتر CVD کلی مرتبط هستند. اگرچه این یافته‌ها دارای اطمینان متوسطی از شواهد بودند، اما اطمینان برای سایر جایگزین‌های بالقوه کمتر بود.

با توجه به پیامدهای CVD به تنهایی، شواهد با قطعیت متوسطی برای کاهش مرگ و میر CVDدر هنگام جایگزینی تخم مرغ با آجیل و کره با روغن زیتون مشاهده شد. برای بروز بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، جایگزینی گوشت فرآوری شده با آجیل خطر کمتری را نشان داد، اما شواهد برای جایگزینی های دیگر کم بود.

برای T2D، شواهد با قطعیت متوسط نشان دهنده خطر کمتری در هنگام جایگزینی گوشت قرمز با آجیل یا غلات کامل یا غلات، گوشت فرآوری شده با آجیل و مرغ با غلات کامل بود. ارتباط مشابهی برای جایگزینی تخم مرغ با آجیل یا غلات کامل مشاهده شد.

در مورد مرگ و میر ناشی از همه علل، شواهد با اطمینان متوسط حاکی از کاهش خطر در هنگام جایگزینی گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و لبنیات با آجیل یا حبوبات، تخم مرغ با آجیل یا حبوبات؛ و کره با روغن زیتون است. با این حال، قطعیت شواهد برای سایر ارتباطات کم یا بسیار کم بود.

این تحقیق، نتایج حاصل از مطالعات جداگانه که بخشی از متاآنالیزها نبودند را شامل شد، که اثرات سلامتی جایگزینی غذاهای حیوانی با جایگزین‌های گیاهی را بر روی CVD، CHD، T2Dو مرگ و میر ناشی از همه علل نشان دادند. تجزیه و تحلیل‌های حساسیت، یافته‌های کلی محکمی را نشان داد، با برخی تغییرات در تخمین‌های ریسک هنگام حذف مطالعات خاص.

تعداد محدودی از مطالعات مانع از تجزیه و تحلیل زیر گروهی و ارزیابی سوگیری انتشار شد.

به طور کلی، این مطالعه بر مزایای سلامتی بالقوه تغییر رژیم غذایی از حیوانی به غذاهای گیاهی تأکید می کند، اگرچه قطعیت و ویژگی شواهد متفاوت است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231120/Switching-from-animal-based-to-plant-based-foods-reduces-risk-of-heart-disease-diabetes-and-mortality.aspx